laatste-nieuws

Wat betekent load balancing bij een laadpaal?

Wat betekent load balancing

Als je meerdere laadpalen op één plek wilt plaatsen, bijvoorbeeld een bedrijfsparkeerplaats of -garage, moet je rekening houden met de belasting van het elektriciteitsnet. Een auto wordt doorgaans enkele uren met een relatief hoog vermogen opgeladen. Als er dus meerdere auto’s tegelijk worden opgeladen, is overbelasting van het elektriciteitsnet een reële mogelijkheid. Ook bij jouw thuis kan dit voorkomen. Een voor de hand liggend voorbeeld: Als je de vaatwasser, wasdroger, elektrische kookplaat, friteuse gebruikt en tegelijkertijd je elektrische auto oplaadt, kan de zekering doorbranden omdat het elektriciteitsnet overbelast is. Om dit bij het opladen van apparaten te voorkomen, maken wij gebruik van load-balancing.

How does load balancing work with charging stations?

Loadbalancing is eigenlijk een vorm van slim laden, waarbij het beschikbare vermogen gelijkmatig wordt verdeeld over alle actieve laadstations. Er wordt rekening gehouden met verschillende factoren, zoals de beschikbare elektriciteitscapaciteit, de laadsnelheid van aangesloten voertuigen en het energieverbruik op dat moment. Slimme algoritmen bepalen welke laadpaal op welk tijdstip stroom mag afnemen en zorgen ervoor dat alle auto’s voldoende zijn opgeladen. Hierdoor wordt overladen voorkomen en wordt het energieverbruik geoptimaliseerd. Dit is vooral handig wanneer er vaak meerdere auto’s tegelijk worden opgeladen of er sprake is van een onregelmatig laadpatroon.

Loadbalancing is eigenlijk een vorm van slim laden.

Onderstaande illustratie laat zien hoe het beschikbare vermogen van 22 kW efficiënt wordt verdeeld over de verschillende elektrische voertuigen die worden ingezet. opladen.opladen. Het systeem evalueert automatisch en realtime hoeveel vermogen naar welke auto moet worden gestuurd.‍

Example of how load balancing distributes power across different electric cars

 

Is it necessary to provide load balancing on a charging station?

Whether you need load balancing for your charging station depends on your situation. However, it is strongly recommended. It is the best way to avoid power outages and prepare your charging station for the future.

With the introduction of the digital meter,it is important to prevent your car from using too much power at peak times, as this can significantly increase your energy bill.

Many homes are not equipped to power multiple heavy power consumers at the same time. Load balancing helps prevent power outages caused by overloading your fuse.

What are the advantages of load balancing?

  • Reduced risk of grid overload
  • Smart power steering
  • Easy to add new charging stations = future-proof
  • Cost savings through efficient distribution of electricity

Het verschil tussen statische en dynamische load balancing

Static load balancing is 'stupid' because it works with fixed charging rates. Regardless of what happens to the grid, the power remains the same for all EVs. This also means that the charging station is not connected to the meter box, so it cannot read the power and automatically control it. This approach is possible with all charging stations and is usually already built into the device.

✅ Pros:

  • Easier to use

❌ Cons:

  • cannot adapt to changed power
  • does not make more efficient use of available power

 

On the other hand is  dynamic load balancing because it can adjust power in real time to match the grid. Itis perfect for larger charging networks with high demand. Changing charging rates based on available capacity helps optimise the charging process and reduce energy costs.

✅ Pros:

  • takes into account factors such as car battery level, time of day     and energy prices
  • always the most efficient use of available power
  • Real-time info on charging sessions via platform

❌ Cons:

  • More expensive
  • more complex technology
Installatie van een extra zekeringkast naast de hoofdkast

WAT DOEN WE?

We installeren slimme laadpalen in een straal van 30 km rond Kruisem.
Dat is onze focus, en we zijn er verdraaid goed in, zowel voor particulieren als KMO's.
Onze laadpalen